برگزاری پیش نشست همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه بناب

در جلسه ای که با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) بناب و جمعی از اساتید دانشگاه بناب در بعد از ظهر روز یکشنبه 21/9/1400 در سالن کنفرانس دانشکده علوم پایه دانشگاه بناب تشکیل یافت، در خصوص موضوع پیشنهادی «حوزه و دانشگاه و جامعه اسلامی» از زیر عناوین همایش ملی آینده پژوهی وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت گام دوم انقلاب، مدعوین جلسه به بیان و ارائه نظرات خود پرداختند .

برگزاری پیش نشست همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه بناب

در جلسه ای که با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) بناب و جمعی از اساتید دانشگاه بناب در بعد از ظهر روز یکشنبه 21/9/1400 در سالن کنفرانس دانشکده علوم پایه دانشگاه بناب تشکیل یافت، در خصوص موضوع پیشنهادی «حوزه و دانشگاه و جامعه اسلامی» از زیر عناوین همایش ملی آینده پژوهی وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت گام دوم انقلاب، مدعوین جلسه به بیان و ارائه نظرات خود پرداختند .

اهم موارد مطرح شده در این جلسه:

  • حوزه و دانشگاه دو بال حرکت و قوه محرکه جامعه هستند و اگر بخواهیم جامعه مان، جامعه اسلامی باشد نیاز مبرم به این دو بال حرکت داریم و متولیان جامعه، اگر از این دو رکن و بال و موتور محرکه نباشند، جامعه اسلامی نخواهد بود. مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... باید توسط این دو رکن اصلی مورد دقت قرار گیرد و توسط نخبگان و فعالین این دو رکن برطرف گردد.
  • تفکرات و شبهاتی که در جامعه و در برخی مجامع علمی مطرح می شود مانند نگاه تشکیکی به علم، یاس و ناامیدی در جامعه، سبک زندگی غربی و ... هم در دانشگاهها و هم در حوزه های علمیه مورد پژوهش و دقت قرار گیرد و پاسخ های مناسب و راهکارهایی در زمینه های مختلف در اختیار همگان قرارگیرد.
  • در نظام جمهوری اسلامی، اگر بینش امام (ره) و رهبری معظم در حوزه های علمیه و دانشگاهها ساری و جاری گردد به پیشرفتهای بزرگی دست خواهیم یافت ولی اگر برعکس در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و بینش امامین انقلاب دچار رکود و دوگانگی و تضارب آرا باشیم، جامعه به سمت قهقرا خواهد رفت و اگر این نگاه نباشد و معنویت، اخلاق و تعهد  تقویت نگردد، قطعاً متضرر خواهیم شد.
  • از راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه، ارتباط مستمر و موثر اساتید دانشگاه و دانشجویان با اساتید حوزه و طلاب، پژوهش و تحقیقات دو جانبه در حوزه و دانشگاه در قالب مقالات، پایان نامه ها و ... در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری می باشد. البته غافل از این نکته نیز نباشیم که هدف از وحدت، ایجاد تمدن نوین اسلامی، با تعقیب نمودن اهداف اصلی انقلاب می باشد.
  • و نکته دیگر اینکه، در جایی که دانشگاه، علم حوزه را و حوزه، علم دانشگاه را قبول نکند و این مشکل و ناهنجاری ادامه داشته باشد، تقابل ایجاد خواهد شد و در جامعه تاثیر گذار نخواهند بود لذا هم حوزه و هم دانشگاه، باید در جهت رفع این تفکر و ناهنجاری اقدام فعال داشته باشند.
  • آسیب شناسی وحدت حوزه و دانشگاه از مهمترین مباحث در حوزه و دانشگاه باید باشد و این نگاه که حوزه یعنی معنویت و تهذیب و دانشگاه یعنی مکانیک و دنیوی بودن، که نگاهی سکولار می باشد باید مورد پژوهش و تحقیق قرار گیرد و جوابی قاطع و مستدل به این نگاه ارائه گردد. نقش حوزه و دانشگاه در جامعه باید تبیین گردد و راههایی که می تواند علم و دانشگاه را به هم نزدیک کرد باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد. البته باید توجه نمود که در اتاق فکرهای بالادست باید این مشکلات طرح گردد و همچنین ضمانت اجرایی این مشکل باید تدبیر شود.
  • پیشنهاد: اتاق فکر در سطح کلان باید تشکیل شود و شفاف سازی باید انجام گیرد و قوانین محکم و ضمانت اجرایی باید پیگیری شود. ضمانت اجرایی در تولید علم و عملی نمودن وحدت حوزه و دانشگاه و در محصولات پژوهشی در سه ساحت: 1. در حیطه قوانین 2. در حیطه سیاست ها و راهبردها 3. در حیطه ساختار ، که اگر این ساحت ها محقق شود، تمدن نوین اسلامی تحقق خواهد یافت.
  • رسالت حوزه و دانشگاه رسالت علمی است و خروجی حوزه و دانشگاه باید علم و تعهد باشد. حوزه و دانشگاه متولی تولید علم می باشند.
  • مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه: وحدت در هدف، وحدت سیاسی و اجتماعی، وحدت موضوعی، وحدت رویکردی و وحدت تقسیم کار و... و مهمترین وحدت، وحدت رویکردی و وحدت در هدف می باشد.
  • حوزه و دانشگاه، 2 نیاز اساسی تمدن اسلامی را مرتفع می سازد. 1- علم (تولید علم، پیشرفتهای علمی) 2- فرهنگ (اخلاق، بینش، منش، کنش، و انگیزش و تهذیب نفس) که آفات این نیازها نیز باید در حوزه های علمیه و دانشگاهها برطرف گردد.
  • فرآیندی که در تولید علم(نظریه ها و تئوری) مطرح می باشد. علم متشکل از نظریه هاست 1. نظریه 2. تکنیک 3. استراتژی 4. فرانظریه 5. پارادایم و مبانی     /   و خود نظریه نیز با فرآیند، تطبیق بر مقوله های عینی، رفع معظلات و در آخر باز تولید نظریه می باشد. در این فرآیند وظایف حوزویان، تامین مبانی و پارادایم نظریه می باشد و دانشگاهیان، تآمین تکنیک ها و استراتژی های نظیریه را بر عهده دارند.
  • در بحث علم و تولید علم باید توجه داشت که علوم شاخصه های متنوع و گوناگون دارد. علوم اسلامی، علوم طبیعی، علوم مهندسی، علوم اجتماعی و... که هم در حوزه و هم دانشگاه در زمینه ها و گرایش مختلف آن بحث و بررسی صورت می گیرد. البته توجه به رابطه میان علوم طبیعی و آموزه ها و علوم اسلامی خالی از لطف نخواهد بود. ارتباط در پیش فرض ها، ارتباط در مبانی، ارتباط در روش ها، و ارتباط در کارکردها.
  • علم دینی هم در حوزه ها و هم در دانشگاهها وجود دارد که علم موجود در دانشگاه "ما فعل الله" و علم موجود در حوزه «ما قال الله» می باشد.
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *